2019. február 2. szombat
Trafó, Budapest
Pandit Arvind Parikh az indiai klasszikus zene 91 éves legendájának két kiváló tanítványa mutat be két ritka indiai hangszert ezen az estén. A rudra veena a Dhrupad, míg a surbahar a Khyal előadási stílusban szólal meg. Mindkettő az emberi hang legmélyebb tartományát szimulálja – két hasonló hangterjedelmű hangszer-ritkaság két különböző előadói rendszerben.
Pandit Rajeev Janardan – Surbahar
Sharada Mushti – Rudra Veena
Devashish Pathak – Pakhawaj
A koncert előtt, 19:15-től a Pandit Arvind Parikh, az Imdadkhani Gharana dojenje
című interjúfilmet vetítjük magyar felirattal.
fotó: Bihari András©
Pandit Rajeev Janardan
Surbahar
Először hallható Magyarországon a Surbahar, a szitár mély hangrendű testvére, ráadásul a hangszer legavatottabb előadójának tolmácsolásában, akinek ez lesz az első szólókoncertje a Trafóban. A Surbahar a Dhrupad stílusú Rudra veena hangtartományában megszólaló, a szitárhoz hasonló hangszer, amely a veena-ra jellemző lassú, hosszú hajlításokkal operáló előadói rendszer mellett képes a Khyal stílusú előadási rendszer virtuozitását is megszólaltatni.
Rajeev 15 (!) évesen lett az All Indiai Radio szólistája. Iskolája, az Imdad Khani Gharana sajátos, éneklést imitáló szitár- és surbahar-muzsikáját tökéletesítette tovább teljesen egyéni játék-technikákkal és érzésekkel gazdagítva ezt az évezredes zenei tradíciót. Pandit Rajeev Janardan egyike azon kevés indiai muzsikusnak, akinek a zenéje képes áttörni a kulturális határokat.
A koncert különlegessége, hogy Rajeev egy 100 (!) éves, antik surbaharon fog játszani, amit nemrég kapott mesterétől ajándékba, aki családi örökségként őrizte ezt a csodálatos hangú hangszert, míg megtalálta a méltó örökösét: Pandit Rajeev Janardant.
http://rajeevjanardan.com/
Sharada Mushti
Rudra Veena
fotó: Bihari András©
Dhrupad stílusú előadási rendszert tanul Pandit Arvind Parikh, az Imdadkhani Gharana doyenje segítségével. Sharada az All Indiai Radio zenésze, aki egyszerre mélyült el a vokális és a hangszeres zenében. Építésznek tanult és saját belátása szerint még az egyetemi tanulmányai is a zenei útján segítették, hogy megismerje hangszerét, a Rudra Veena-t és a Dhrupad előadási rendszerét. „Az építészet és a zene is multidimenzionális tevékenység, amelyben az idő és a tér, az ismétlés és az egyediség teremt rendet a káoszban.”
http://sharadamushti.in/
Devashish Pathak
Pakhawaj
fotó: Bihari András©
Devashish első mestere nagyapja, a néhai Pandit Ram Ashish Pathak (Amta Gharana) volt. Devashish megnyerte az All India Radio országos klasszikus zenei versenyét, valamint öt (!) különböző indiai állam zeneakadémiájának klasszikus zenei versenyét is.