A Jaipur Senia Gharana története Steven Landsberg-től származik.
További részletekért érdemes felkeresni az oldalát.

más néven:
Jaipur Gharana
Jaipur Sitar Gharana
Senia Gharana

Jaipur városát, a 17. század második felében alapította Jai Singh. 1739-ben, a Mohammed Shah darbar megszűntekor több Senia muzsikus Delhit elhagyva Rajput előkelőségeinél telepedett le. Valószínűleg több zenész is a Senia muzsikus, binkar Masid Khan, vagyis az első klasszikus szitár baj megalkotójának közvetlen leszármazottja volt. Innen, vagyis Miyan Tansen közvetlen leszármazási vonalából ered a Jaipur Senia Gharana, illetve néhol a Senia Gharana elnevezés, amelyet utóbbit itt azért nem használok, mert gyakorlatilag alig van ma olyan gharana, amely nem dicsekedhet Senia Gharana beli felmenőkkel.

A Jaipur Senia Gharana létrejöttét a 18. század közepétõl számítják, bár erről az időszakról gyakorlatilag semmit nem lehet tudni. Rohim Sen, aki valószínűleg Masid Khan dédunokája volt, a 19. században élt Jaipurban. Fiának, Amrit Sen-nek (1813-1893), a jaipur-i Ram Singh Mahárádzsa patronáltjának, számos nagyszerű tanítványa volt: fogadott fia Nihal Sen, unokaöccse Amir Khan, Sudarshan Acharya Shastri, és Imdad Khan (az Imdad Khani Gharana alapítója). Amir Khan szintén sokáig időzött ebben a darbarban, majd később Gwalior Maharádzsája, Jayajidav támogatottjaként a Maharádzsa fiát, Madhavarajjit is tanította. Amrit Sen legsikeresebb tanítványa pedig Barkatullah Khan lett.


Barkatullah Khan
(d. 1930)

Barkatullah Khan a szitárjátékos Amrit Sen-től, Maseet Sen unokájától tanult. A katmandu-i királyi udvar zenésze és a király legkedveltebb muzsikusa lett.

Barkatullah Khan egyszer Benáreszbe ment, hogy meghallgassa Ashiq Ali messze földön híres surbahar játékát, ami aztán annyira lenyűgözte, hogy Katmanduba hívta Ashiq Ali-t. Ashiq Ali beleegyezett, hogy Katmanduba költözve Masid Khan, az első szitár-baj megalkotójának stílusát tanulja.

Ustad Barkatullah Khan egyetlen felvétele maradt fenn l904-ből.

Barkatullah Khan: Raga Bhupali
play

Ashiq Ali Khan

Juggu Khan unokája, Sadiq Ali Khan kiváló zenei képzésben részesült, de ezt nem tudta továbbadni a következő generációnak, mert fia, Ashiq Ali Khan születése után nem sokkal, váratlanul elhunyt. Sadiq Ali Khan unokatestvére, Waras Ali vette át a gyerek zenei nevelését. Waras Ali Khan, Makku Khan harmadik generációs leszármazottja volt. Dhrupad éneket és vína-játékot tanult a 19. század egyik legkiválóbb zenészétől, Bade Mohammed Khan-tól. A kor hagyománya szerint azonban csak családi leszármazáson keresztül történhetett tanítás, mert úgy tartották, hogy egyébként szerencsétlenség éri a családot. Ezért Bade Mohammed örökbe fogadta Waras Khan-t, hogy vína-játékot taníthasson neki.

Bár Waras Ali Khan vína-játékot is tanított fogadott fiának, Ashiq Ali Khan-nak, a legfontosabbnak mégis azt tartotta, hogy a vínánál használt jobb kéz (pengetési-) technikákat átültessék surbaharra. Ezekhez a vínánál használt dupla, a mutató és a középső ujjra húzott, pengetőt (ún. mizrab) haszáltak.

Ashiq Ali Khan kiváló surbahar-játékos lett. Sok udvarba hívták zenélni és sok támogatója is akadt. A sikerekben gazdag élete tetőpontján aztán Barkatullah Khan meghívásának eleget téve Ashiq Ali újra tanítványnak állt.

Úgy tartják, hogy a hallgatók soha nem tudták visszafogni a könnyeiket, amikor Ashiq Ali a Rága Bihag-ot (egy kedves, érzelmes, szerelmes rága) játszott.


Mustaq Ali Khan
(1911-1989
)

Music: Ustad Mushtaq Ali Khan.

 

Mustaq Ali Khan: Raga Deshkar, Raga Adana
play

1911. június 20-án Ashiq Ali Khan felesége egy fiút hoz a világra ugyanabban a benáreszi házban, melyet Jahandar Shah adott Makku és Juggu Khan-nak egy évszázaddal korábban. Hat évesen elkezdődik a zenei képzése, melyben Mustaq Ali Khan éveken keresztül napi 14 órát gyakorol. Hajnali 4-kor Ashiq Ali felébreszti a fiát, aki hideg vízbe mártja a kezét, majd apja 1-1 kiló ólmot köt a csuklójára, amivel 1000 szitárgyakorlatot kell játszania, melyet apja számlál. A legkisebb hiba esetén a számlálás előlről kezdődött.

Ashiq Ali Khan 55 éves volt, mikor a fia megszületett. Kétségtelenül nagyon szerette volna, hogy a hangszertudását átadhassa fiának.12 éves korában Mushtaq Ali elkezd gyakorolni surbahar-on is. Bár Mushtaq Ali Khan-t szitár- és surbahar-játékosnak rendelte a sors, apja az indiai klasszikus zene minden aspektusát megtanítja neki. Tanult Nayak Dhondu dhrupad kompozíciókat, aki saját leszármazási láncának gyökere volt, de számos khyal, tappa, és thumri kompozíciót is. Játszott pakhawaj-on és tablán is.

Egy időre csatlakozott a Jaunpur-i udvarhoz (Uttar Pradesh), de hamar rájött, hogy ott nem tud kiteljesedni a muzsikája. l929-ben Kalkuttába költözött, ahol hamar elhíresült. Az 1931-es Allahabad Music Conference-en hatalmas lelkesedéssel fogadták a koncertjét és attól kezdve számos meghívást kapott India minden tájékáról. Az egyik első zenész volt, aki leszerződött az All India Radio-hoz, ahol aztán élete végéig számos felvételt készített.

Sokat segítette a szegényeket és az elesetteket és létrehozott egy körházi alapítványt azoknak a zenészeknek a támogatására, akik nem lennének képesek megfizetni az orvosi ellátást. Pandit Ravi Shankar és Ustad Vilayat Khan világhíressé válása idejében Mustaq Ali Khan az egyik legjobb szitárjátékos volt Indiában.

Az iskola jelenleg legbefolyásosabb képviselője Debu Chaudhuri, aki maga szitáron játszik, és a Delhi Egyetem Zenei Tanszékének volt vezetője 2004-ig és megkapta a Padma Bhushan címet is. Ő több magyar muzsikus, például a késõbb Ravi Shankar tanítványává lett Kozma András, és Ram Narayan tanítványává lett Lantos Zoltán elsõ mestere. Jelenleg már leginkább fia, Prateek Chaudhuri hallható koncerten.


továbbhajózás: Prateek Chaudhuri