Az indiai zene, valamint az indiai kultúra megértéséhez elengedhetetlen, hogy az indiai gondolkozás sajátosságait megértsük. Az itt található interjúk által nem csak a zenészek saját életpályája, de az indiai gondolkodás mikéntje és zenéjének legfontosabb elemei is érhetővé válhatnak.
|
Az egyik legkitűnőbb szitárjátékos manapság. Nemcsak virtuozitása, de az abba rejtett kifinomult játékosság és a személyéből áradó érzelemgazdagság és állandó derű teszi őt nagyszerű zenésszé. |
|
Elbekkel család gyermekeként született a dél-indiai Tamil Naduban. Énekesnek tanult, majd később ő lett az Imdad Khani Gharana első gitárművésze és egy új, immár saját iskolává lett hangszer, a shankar-gitár megalkotója. |
|
Pandit Shiv Kumar Sharma több mint 50 éve koncertezik a világban. Egyedül az ő érdeme, hogy a korábban az indiai népzenében is csak elvétve hallható kasmíri Santur (cimbalom) a klasszikus színpadok hangszerévé – és ezen keresztül világhíressé – vált. |
|
Ustad Amjad Ali Khan napjaink egyik legtöbbet koncertező indiai zenésze. Hatodik generációját képviseli az ún. Senia Bangash Gharānā-nak. Hangszerével, a Sarod-dal, India egyik leghíresebb énekese, az 1589-ben elhunyt Miyan Tansen zenei hagyományának örököse. 2007 októberben adott koncertet a Trafóban az Indiai Klasszikus Zene Mesterei sorozat keretében. |
|
Klasszikus csodagyerek történet az övé. „Az egyik kezében sütemény, a másikban játék, körös körül pedig mikrofonok… és ez a gyermek minden kérdésre tudja a feleletet.” – így tudósított a Madrasz Zeneakadémia újságja 1969-ben, a két (!) éves Ravikiran meghallgatásáról. Később már a családi hagyománynak számító hangszerre koncentrál, arra a hangszerre, amelynek a neve összekötődik a sajátjával: Chitravina. |
|
A Dagar család 20. zenészgenerációját képviseli hangszerén, a rudra-vinán. Apja, Zia Mohiuddin Dagar a vina megújítója volt, aki a világ számos országában koncertezve ismertté tette ezt az ősi hangszert. |
|
Az egyik legnagyobb egyénisége napjaink hindusztáni klasszikus zenéjének. Több tekintetben megreformálója India ősi hangszerének, a bansuri-nak. Az interjú videón is megtekinthető, magyar felirattal. |
|
A Dagar család 20. zenészgenerációját képviseli énekesként. Apja és nagybátyja alkotta formáció, a Dagar Brothers világhíressé tette ezt az ősi előadói rendszert. |
|
A legendás Pandit Shankar Ghosh-tól tanult tablajátékot, hogy aztán olyan nagyságok kíséretében bizonyíthassa tudását, mint Hariprasada Chaurasia, Aashish Khan, vagy Lakshmi Shankar. Az interjú mellett egy tabla szólóval is megörvendeztetett minket a Tilos Rádió stúdiójában. |
|
Kaushiki Chakrabarty 27 évesen szinte mindent elért, amiről indiai klasszikus zenész álmodhat. Országa minden jelentős komolyzenei díját besöpörte, Nyugaton pedig úgy ismerik, mint aki 25 évesen megnyerte a BBC Radio 3 World Music díját. |
|
Egy különleges tablajátékos, akinek családja a XI. századig vezeti vissza saját zenei hagyományát. |
|
Ahogyan Indiában ismerik: Sarod Rani (“Sarod-Királynõ”), nemcsak az egyik legtapasztaltabb hindusztáni zenész, hanem egy ragyogó személyiség, aki 450 hangszerbõl álló különleges gyűjteményt adott az Indiai Nemzeti Múzeumnak. |
|
Napjaink egyik legtechnikásabb szitárosának tartják és az interjúból, többek közt, az is kiderül, hogy mi az alapja az indiai klasszikus zene előadásának. |
|
A világhírű sarod maestro, Amjad Ali Khan tanítványa, aki számos indiai zenei díj kitüntetettje. |
|
A fiatalon elhunyt, világhírű tablás, Chatur Lal fia, aki nemcsak a zenében, de az indiai klasszikus zene háttér-tevékenységeiben is derekasan helyt áll.
|
|
Ira Landgarten interjúja az “Isten Hangja” tiszteletnévvel illetett Nikhil Banerjee-vel, aki a Maihar Gharana kiemelkedő képességű szitárosa volt. |
|
Arnab a Sarod legnagyobb mestereitől tanult, mint Pandit Brij Narayan, Pandit Buddhadev Das Gupta, és Kalyan Mukherjea professzor. Das Gupta és Mukherjea által Arnab egy elfogadott és fontos tagja lett a Shahjahanpur leszármazási láncnak. Arnab számos Indiában és az Egyesült Államokban készült film zenéjében működött közre, mint pl. a a 2005-ben Oscar-díjas Born into Brothels című. dokumentumfilm. |
A karnatikus és a nyugati komolyzenei hagyományt is jól ismerő zenész játszott Jean-Luc Pontyval, Stanley Clarke-kal, Mira Nair és Bernardo Bertolucci filmjeiben, s a sor még hosszan folytatható volna. Rendkívüli népszerűsége alighanem sokoldalúságának és nyitottságának köszönhető, annak, hogy gyökereit el nem engedve az európai zenei hagyományban is meg tudott kapaszkodni, s így alkotott olyan egyedi zenei világot, ami a föld minden táján megszólítja a hallgatókat. |
A Gundecha Testvérek a világhíres Dhrupad énekes Ustad Zia Fariduddin Dagar, illetve a hagyományos Dhrupad hangszer, a Rudra-vína legismertebb mestere, Ustad Zia Mohiuddin Dagar tanítványai. Az interjúban mesélnek a Dhrupad történelméről, bemutatnak egy komplett Dhrupad rága felépítményt és egyenként bemutatják a Dhrupadban használatos díszítő elemeket is. |
angol nyelven olvasható interjúk:
|
Ustad Rahim Fahimuddin Dagar 1927-ben született a radzsasztáni Alwar-ban. A dhrupad éneklés technikáit a család idősebb tagjaitól tanulta, míg végül õ maga lett saját családi tradíciójának legöregebb képviselője. Irfan Zuberi interjúja |
|
Pandit Rajshekhar Mansur, a híres Pt. Mallikarjun Mansur fia, a khyal stílusú Jaipur Gharana képviselője, az egyik legkülönlegesebb technikájú énekes is napjainkban.
|
|
Ustad Sabri Khan a sarangi-iskola, az ún. Moradabad Gharana képviselője. Fantasztikus szólista és kísérőzenész, aki 78 éves kora ellenére is sarangi és vokális szólókoncertjeivel kápráztatja el a közönséget. Irfan Zuberi interjúja |
|
A legendás énekes, Pt. Krishnarao Shankar Pandit fia, aki a khyal stílusú Gwalior Gharana legidősebb zenésze, aki bár 70 éves elmúlt még mindig vállal koncerteket és lelkesen tanítja ezt a ritka énekstílust a tanítványainak, köztük lányának, Meeta Pandit-nak. Irfan Zuberi interjúja |